Založ si blog

Moja záhradka

Prejde niekoľko sezón, pár pokusov a možno ešte omylov, ale určite sa pri snahe môžete dosiahnuť na taký uspokojivý výsledok, akým som tento rok dopracoval. Záhrada je o čom budem písať.

Predchádzalo to množstvo sadeníc a slabých rastlín, ktoré som si v dobrej vôli kupovala a pestovala. Mnohokrát boli bylinky slabé a choré. To som objavila až doma, keď som ich presádzala. Poväčšinou som ich pestovala na parapetnej doske, za plastovým oknom, v priamom slnečnom svetle, v nevytvorenom byte.Tak to v panelákoch chodí. Pokus – omyl. Slabé rastlinky nezosilneli a silné zoslabli. Zimu tradične neprežil ani najodolnejší rozmarín a na jar som aj tak plný entuziazmu a chuti pestovať vlastné bylinky znova.

Najviac ma štvali tie super skvelé a zaručené články v časopisoch, aké sú bylinky užitočné, ako na ne, ako ich využiť, sušiť, pestovať, zbierať …. bla bla bla vždy bola pre mňa len sklamaním. Nikdy som nemôže využiť niečo iné ako ich len kúpiť-presadiť-polievať-pochovať.

Cieľové recepty, ako bylinky chutia a ako sú zdravé a čo všetko sa dá použiť … jáj! Bola som čím ďalej tým viac zranený a pravidelne som v záhradkárskych časopisoch preskakoval „skvelé tipy na využitie byliniek“ – a „teraz sa vám to podarí“.

Zázračne nám z neba spadol dom. Normálny, reálny … bol na predaj. Tak sme ho kupovali. Priam zázrak. K nemu bola veľká záhrada. Obrovská. Po dvoch sezónach, počas ktorých sme robili len nevyhnutné záhradné opravy a kosenia, sme našli vhodné miesto, kde by už mohla byť skutočná a trvalá herbová záhrada. Naštudovala som, ktoré by boli vhodné nielen vzhľadom na klímu a smerovanie záhrady / je obrátené na južnú stranu: -) / ale aj čo sa týka využitia byliniek. Po krátkom čase bola rozhodnutá: štandardná zmes bude tvoriť lavadu / tak nádhernú na ostrove Hvar a tak „príjemná“ moliam v oblečení, oregano / vynikajúce na herbické šaty alebo na domácu pizzu /, určite vavrín alebo bobkový list, ktorý keď ostrihám a rozdám rodičom, nevedia si fazuľovú polievku s takou vôňou domáceho bobkového listu vynachváliť. Krásna svieža vôňa neporovnateľná s tou, ktorú cítite pri otvorení sáčku s nápisom „Bobkový list“ z obchodu. Vavrínové vence sa v starovekom Rímu dostali na hlavu víťazom. Aha, mätu / mňam mojito / som z predchádzajúceho stanoviska nevykorenila ani náhodou, prežila dve sťahovania a tiež patrí k základu spolu s tymiánom alebo materskou dúškou. Drahý môj rozmarín, odpusť mi, že ťa menujem takmer na konci, ale tvoje vetvičky sú pri našich grilovackách neoceniteľné. Ich vôňou bleskurýchle odoženiem všetkých nenásytných muchy a z vašich mladých vetvičiek si robíme pravidelne pečené zemiaky so sviežim mediteránskym nádychom. Božské …

Anjelik, ktorý na všetky rastlinné účely, som ešte pripustil rastliny s názvom rododendron alebo ak chcete kalendár. Len som z jeho kvetov už nestihla urobiť nechtíkovú masť. Pažítka, bazalka a petržlen / len desať bezkoreňový / sú takým príjemným bonusom využiteľným každý deň na chlieb s maslom alebo šalátom caprese.

Kráľovnou mojej bylinkovej záhrady je tento rok. Krásne vydržala prvú sezónu, neuveriteľne zosilnela a práve sa chystám ju tretíkrát spriahnúť. Patrí k prírodným sladidlám cukru a vraj Japoncom prispieva k tak šťastnému a vyrovnanému životu. Oplatilo sa za ňu dať jeden eurík veru!

Záhrada ponúka toľko dobrodružstiev! Nielen pre malé dieťa, ktoré si oči vyčiti pri pohľade na susedného psa a mačky, ovce, sliepky a kikiríkajúcich kohútov. Na veľkej baze, z ktorej syrup pijeme už asi dve mesiace, visí hojdačka. Malého sa v nej neskutočne páči! Predvčerom sa nám vane, ktorá slúžila na zadržiavanie dažďovej vody usadil hejko !! Je krásny akurát kto vie, kam odišiel, chcela som mu ponúknuť tie opadané plody.

Hneď po kúpe domu na nás čakala výhonok po predchádzajúcom majiteľovi: skvelé hrozno, výborné orechy, jablká a hrušky, tie krásne kvety, ktoré na mňa priam volali „odtrhni si nás do vázy“! Celá ma pochytilo.

Popod nohy sa mi teraz už motá ročné chlapča, jednou nohou mu prisúvam hračky, druhá udržujem rovnováhu a na sporáku miešam lekváre, džemy, nakladám marhuľové kompóty ……. úplne ma to pohltilo! Som ženská domáca a baví ma to! Konečne som spokojná !! Koľko málo mi stačí ku šťastiu 🙂

S krásnou bylinkovou záhradkou sa budú prihlásiť do súťaže dobrovoľných domácich mičurinov!

26.12.2018

Hneď na začiatku si povedzme, že sa nejedná o reštaurovanie starožitného nábytku či dekoračných predmetov (kvetináče plastové) do pôvodnej podoby. Takže ak očakávate návod na miešanie šelakovej politúry a opravu slonovinovej interzie, musíte ešte vyčkať. Ak však chcete vlastnými rukami zachrániť kus rodinnej histórie a urobiť z neho novú ozdobu chodby či [...]

Záhrada v novembri

14.11.2018

Práce v záhrade počas neskorej jesene/začínajúcej zimy majú “adventný” nádych. Nie že by už začalo liturgické predvianočné obdobie (tomu je vyhradený až december), ale tak ako je Advent očakávaním Vianoc a s ním spojené vianocne dekoracie, tak sú novembrové práce očakávaním niečoho, čo sa ešte len ukáže. Všetky rastliny, ktoré vysádzame, uvidíme v plnej [...]

Ekologické Vianoce

02.11.2018

V časoch konzumu sme špeciálne počas Vianoc ochotní minúť nemalé peniaze napr. aj dekoračné predmety. Zoznam, čo všetko potrebujeme, je skutočne dlhý. Skúsme sa však predtým, ako nákupnému ošiaľu podľahneme, zamyslieť nad tým, či skutočne toto všetko potrebujeme k prežitiu pokojných sviatkov s rodinou. Ku všetkému totiž existujú alternatívy,“ uviedla [...]

Kukláči / Polícia /

Kukláči so samopalmi zasahovali v Kaplnej. Pri akcii Zvar zadržali dve osoby

16.04.2024 11:22

V jednom z objektov v obci dochádzalo k nelegálnemu odčerpávaniu motorovej nafty z produktovodu vedúceho zo Slovenska do Česka. Polícia zverejnila autentické zábery zo zásahu.

Dánsko Požiar Kodaň Burza Budova Historická

Historickú budovu burzy v centre Kodane zachvátil požiar, jej veža sa zrútila

16.04.2024 11:07

Na videu miestnych médií bolo vidieť, ako ľudia vynášajú z budovy veľké obrazy, aby ich zachránili pred ohňom. Z budovy šľahali vysoké plamene a k oblohe stúpal hustý dym.

Finančná správa / FS / Kriminalisti /

Akcia Lotus: Finančná správa zaistila deväť áut, dom, chatu i štyri milióny eur

16.04.2024 10:41

Akcia bola zameraná na rizikových a nepoctivých daňovníkov, ktorí obchodovali s dovezenými motorovými vozidlami, tzv. autíčkarov.

Poprad / Tulipány /

Poprad zdobia tisícky tulipánov z Holandska, vykvitli o niekoľko týždňov skôr

16.04.2024 10:33

Len na hlavnom kruhovom objazde v centre vlani v septembri vysadili viac ako 21-tisíc cibuliek. Ďalšie tisícky pribudli na ostatných priestranstvách.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 19
Celková čítanosť: 31108x
Priemerná čítanosť článkov: 1637x

Autor blogu

Kategórie